Blog Lukman Ganu Memaparkan Berita-Berita, Ilmu pengetahuan, Tutorial dan Banyak lagi.

Isnin, 28 April 2014

FAKTOR-FAKTOR MURID TIDAK BERMINAT DENGAN MATA PELAJARAN PENDIDIKAN MORAL

1.1 Murid Berangapan Bahawa Pengetahuan Pendidikan Moral Ini Tidak Perlu Diajar lagi di dalam Kelas Secara Fomal mahupun Informal

Berdasarkan beberapa ugutan murid-murid yang belajar pendidikan moral di sekolah yang menyatakan subjek tersebut membosankan dan tidak mempunyai minat. Terdapat beberapa punca berlakunya ugutan sedemikian. Antara punca berlaku situasi tersebut adalah kerana mereka berangapan bahawa pengetahuan pendidikan moral ini tidak perlu diajar lagi di dalam kelas secara fomal mahupun informal. Hal ini demikian kerana mereka merasa telah diterapkan nilai-nilai moral oleh ibu bapa sejak kecil lagi. Menurut (Abdullah Nasih, 1988) nilai-nilai asas seperti ketaqwaan, keiklasan, hormat-menghormati, kasih-sayang dapat diterapkan dalam keluarga. Sebagai contoh, ibu bapa telah mengajar nilai-nilai murni seperti hormat-menghormati, tolong-menolong, berkerjasama, sayang menyayangi kepada anak-anak mereka sejak kecil lagi dan terus dilaksanakan dalam kehidupan. Melalui didikan ibu bapa tersebut, murid-murid merasa sudah menguasai nilai-nilai moral untuk dlaksanakan dalam kehidupan. Pemikiran sebegini lah menjadikan mereka merasa yang mata pelajaran pendidikan moral dianggap sudah tidak sesuai di ajarkan di dalam kelas kerana mereka sudah mengetahui nilai-nilai tersebut secara asasnya.  Pemikiran sebegini perlu dihapuskan kerana pembentukkan nilai-nilai moral disekolah penting kerana dapat menpelajari secara lebih mendalam dan dapat dikaitkan dengan teori-teori moral. Mata pelajaran pendidikan mora penting kerana terdapat sesetengah pihak mengatakan bahawa perkembangan konsep-konsep moral secara cara-cara membuat penaakulan akan diperolehi oleh pelajar-pelajar dengan sendirinya menerusi pengalaman atau pengajaran dirumah dan di sekolah.

1.2 Cara Guru Mengajar Tidak Menarik, Terlalu Formal dan Sikap Guru itu Sendiri


            Selain itu, rugutan negatif pelajar mengenai mata pelajaran pendidikan berpunca daripada cara guru mengajar tidak menarik, terlalu formal dan sikap guru itu sendiri. Melalui perkara ini, guru tidak menggunakan pendekatan secara pengalaman dalam mengajar subjek pendidikan moral ini dan lebih berfokus kepada topik-topik yang tidak penting. Hal ini akan menyebabkan pelajar hanya memperolehi sedikit sahaja faedah dan akan membosankan. Pengajaran mata pelajaran pendidikan moral secara formal juga menyebabkan murid-murid menjadi mudah bosan dan tidak mempunyai minat terhadap subjek tersebut.  Sistem pembelajaran secara formal ialah satu proses yang dilaksanakan secara rasmi mengikut sistem yang ditetapkan. Melalui sistem ini, guru akan hanya memberi penyampai nota-nota mengikut sukatan dan akan meminta murid-murid menghafalnya. Namun begitu, kebanyakan murid-murid tidak mempunyai minat hanya untuk menghafal nota-nota tersebut dan menganggap perkara ini membosankan. Selain itu, terdapat juga sebilangan kecil guru-guru yang bersikap tidak bertanggungjawab dan bersikap sambil lewa ketika dalam proses pembelajaran dan pengajaran. Hal ini demikian kerana guru menganggap mata pelajaran pendidikan moral tidak begitu penting dan merasa muri-murid telah menguasai nilai-nilai moral di rumah daripada didikan ibu bapa.  Pemikiran sebeginilah telah menyebabkan terdapat guru-guru telah menggunakan waktu mata pelajaran pendidikan moral untuk mengajar mata pelajaran lain dan membuat aktiviti lain. Chong Yee Pei (2000) telah membuat kajian tentang pelaksanaan mata pelajaran pendidikan moral di beberapa sekolah rendah yang dikaji guru telah menggunakan waktu pendidikan moral sama ada untuk mengajar pelajaran lain atau melaksanakan aktiviti lain yang bukan akademik. Oleh itu, murid-murid tidak banyak diberi pendedahan mengenai mata pelajaran pendidikan moral dan mereka akan mengangap mata pelajaran tersebut tidak begitu penting.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen