Perkembangan
moral seseorang mesti mempunyai komponen-komponen dalam menentukan nilai yang
salah atau betul. Rest (1994) mencadangkan model empat bagi perkembangan
pendidikan moral. Model tersebut membabitkan semua prosese psikologi yang
terlibat dalam pengaturan dan penghasilan tingkah laku moral. Menurut beliau,
perkembangan moral adalah satu konstrul yang lebih luas dari penaakulan moral.
Empat komponen tersebut ialah sensitiviti moral, pertimbangan moral, motivasi
moral dan impementasi.
Menurut rest, komponen pertama ialah
sensiviti moral iaitu kepantasan seseorang menerima situasi sosial dan
mengaplikasikan situasi tersebut terhadap tindakan yang diambil, orang yang
terlibat dan akibat daripada setiap tindakan dan cara setiap pihak yang
bertindak balas atas tindakan yang mungkin diambil. Namun begitu, jika sesuatu
situasi berlaku tidak jelas, seseorang itu tidak akan membantu secara suka
rela. Sebagai contoh, apabila terlihat kemalangan, seseorang akan berfikir sama
ada hendak menolong atau tidak kerana akan menyusahkan mereka. Dengan
sensitiviti moral, seseorang itu akan berasa empati atau sebaliknya terhadap
oran lain. Selain itu, seseorang akan wujud kesedaran dalam diri terhadap
situasi telah yang berlaku dan mempunyai pandangan yang berlainan dalam
menentukan sebab-sebab.
Seterusnya, komponen pertimbangan
moral iaitu seseorang itu memutuskan tindakan yang paling bermoral yang patut
dilakukan dengan menimbangkan pilihan dan menentukan perkara yang perlu
dilakukan dalam situasi yang sama. Sebagai contoh, seseorang iu telah berjanji
hendak berjumpa kawan lamanya yang sudah lama tidak berjumpa dan pada masa
yanag sama dia diundang ke majis makan malam bersama-sama rakan sekerja.
Melalui situasi ini, seseorang perlu membuat pertimbangan moral untuk menentukan
perkara yang perlu dilakukan. Komponen pertimbangan moral yang diperkenalkan
oleh Rest juga sama seperti peringkat perkembangan moral Piaget dan Kolhberg
iaitu melibatkan penaakulan moral. Komponen ini merupakan konsruk makna moral
dan keunggulan moral yang merangkumi kedua-dua elemen afektif dan kognitif.
Disamping itu, komponen ketiga yang
diperkenalkan oleh Rest ialah motivasi moral. Motivasi moral ialah seseorang
itu akan memberi keutamaan kepada nilai moral berbanding dengan nilai lain dan
mempunyai keinginan untuk mencapainya. Menurut teori hoffman, empati merupakan
asas kepada motif yang altruistik. Komponen ini amat berkaitan dengan ketulusan
diri dan identiti diri sebagai agen moral. Sebagai contoh, seseorang itu perlu
mempunyai nilai keikhlasan dan amanah dalam melakukan sesuatu pekerjaan tanpa
mengharapkan pujian orang lain. Disamping itu, kefahaman sosial seseorang
terhadap keadaan sekeliling juga akan memberi motivasi dalam pemilihan matlamat
hidup mereka serta dapat mengekalkan sesetu standard yang profesional.
Selain itu, komponen keempat ialah
implementasi. Implementasi merupakan gabungan kekuatan ego dengan kemahiran
sosial dan psikologi yang diperlukan untuk melakukan sesuatu. Sehubungan dengan
itu, seseorang akan mempunyai ketekunan, tabah hati, kecekapan dan karektor
sebagai virtue dalam komponen ini untuk melakukan sesuatu.
Kesimpulannya,
semua komponen ini merupakan penentu bagi tindakan moral dan mereka
berinteraksi antara satu sama lain. Namun begitu, teori yang dimajukan oleh
Rest tidak memberi tumpuan khusus kepada peranan agam dalam pendidikan nilai
dan moral. Oleh itu, teori tersebut lebih sesuai untuk digunakan sebagai asas
bagi perkembangan moral seseorang.
RUJUKAN
Nik
Aziz Nik Pa dan Noraini Idris (2008). Perjuangan
Memperkasakan Pendidikan di
Malaysia.
Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd
salam sejahtera, nak tanya sikit je.. konstrul dan konsruk tu apa? Bahasa Indonesia ka?
BalasPadam